Szkoła Podstawowa nr 2 im. prof. dr Władysława Szafera Wapnica, ul. Jodłowa 3, 72-500 Międzyzdroje, tel.: +48 91 32 84 106, sekretariat@sp2wapnica.pl
- Szczegóły
- Malwina Żardecka
- Kategoria: Logopeda
- Odsłony: 680
Zajęcia logopedyczne wpływają na rozwój mowy dziecka oraz na całokształt jego rozwoju. Mowa to narzędzie, które pozwala nam wyrazić nasze myśli, opinie, uczucia, a także zdobywać informacje o otaczającym nas świecie.
Ćwiczenia logopedyczne mają na celu:
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego,
- usprawnienie narządów artykulacyjych,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- kształtowanie poprawnej artykulacji,
- doskonalenie koordynacji słuchowo ruchowej,
- kształtowanie poczucia rytmu,
- rozwijanie słownictwa,
- rozwijanie koncetracji uwagi
Wszystkie te cele staramy się osiągnąć podczas zajęć logopedycznych.
Logopeda - Malwina Żardecka
- Szczegóły
- Malwina Żardecka
- Kategoria: Logopeda
- Odsłony: 812
Za oknem wiatr, deszcz i zimno, a my w gabinecie logopedycznym bawimy się wesoło i rozwijamy słownictwo oraz umiejętności komunikacyjne. Dzięki temu rozwijamy słownictwo i umiejętnosci komunikacyjne.
- Szczegóły
- Lidia Woźna
- Kategoria: Logopeda
- Odsłony: 1703
Dlaczego tak istotne jest prawidłowe oddychanie?
Oddech będący naturalnym odruchem człowieka wpływa na całościowy rozwój i funkcjonowanie człowieka. Oddziałuje także na prawidłowe ukształtowanie oraz motorykę aparatu artykulacyjnego.
Niewątpliwie dobre oddychanie wpływa na właściwe mówienie.
Dziecko oddychające w nieprawidłowy sposób narażone jest na:
Niedostateczne dotlenienie organizmu – ograniczona pojemność płuc
Częste infekcje górnych dróg oddechowych
Zaburzenia płynności mowy – niewłaściwe fazy oddechowe.
Wadami wymowy np. seplenienie, rotacyzm, międzyzębowość – dzieci, które oddychają przez usta mają problem z pionizacją języka
Wiotkość mięśni warg i policzków, żwaczy – spowodowana ciągłym rozchyleniem ust
Wady zgryzu.
Jaki jest cel i rola ćwiczeń oddechowych?
Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu oraz zwiększenie pojemności płuc. Ważne jest wydłużenie fazy oddechowej i wyrobienie właściwego dla mowy toru oddechowego. Zsynchronizowanie faz wydechowych z treścią wypowiedzi. Ćwiczenia oddechowe stosowane w terapii logopedycznej małych dzieci pomagają zapobiegać wszelkiego rodzaju wadom wymowy i niewłaściwemu ukształtowaniu aparatu artykulacyjnego.
Logopeda a oddech?
Jeżeli zauważysz, że dziecko oddycha ustami, cały czas ma rozchylone wargi, często choruje na infekcje górnych dróg oddechowych, ma problemy z wymową. Być może są to problemy związane z niewłaściwym oddychaniem. Logopeda przeprowadzi obserwacje i przekaże odpowiednie zalecenia, rozpocznie właściwą terapię.
Przykładowe ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na wiatraczek, piórka, skrawki papieru, watkę,
- wydmuchiwanie powietrza przez rurkę do szklanki z wodą,
- zdmuchiwanie świecy ,
- puszczanie baniek mydlanych,
- poruszanie wydmuchiwanym powietrzem piłeczek, samochodzików po stole,
- nadmuchiwanie baloników,
- dmuchanie w gwizdek,
- chuchanie w ręce lub na zamarzniętą szybę ( odtajanie),
- wąchanie kwiatków,
- chłodzenie gorącej zupy na talerzu,
- ,,zdmuchanie” mlecza, ( tak długo, aż spadnie ostatnie nasionko),
- dmuchanie na obiekty pływające po wodzie,
- Szczegóły
- Lidia Woźna
- Kategoria: Logopeda
- Odsłony: 1266
Rozwój mowy jest jedną z ważniejszych umiejętności, jaką zdobywa dziecko. Trwa on przez wiele lat i przebiega w indywidualnym rytmie.
Dziecko, które idzie do pierwszej klasy powinno wymiawiać prawidłowo
- Szczegóły
- Lidia Woźna
- Kategoria: Logopeda
- Odsłony: 1172
mgr Lidia Woźna
Poniedziałek: 9.00 - 13.00
Środa: 9.00 - 12.00
Piątek: 9.00 - 13.00